Tagjaink oktatásnyelvészeti tevékenysége

Jánk István

Előadások

PeLiKoN III. oktatásnyelvészeti konferencia. Cím: A magyar anyanyelvi nevelés jelenlegi állapota és 5 legsúlyosabb problémája (2023. 04. 20.)

21. Élőnyelvi konferencia. Cím: Nyelvi diszkrimináció és előítéletesség kárpátaljai magyartanároknál (2021. 11. 04.)

Creating Social Reality: Language – Discrimination – Society. Title: Linguistic discrimination in pedagogical evaluation of teachers Hungarian language and literature (2021. 11. 22.)

Eötvös Loránd Kollégium Nyelvészeti Műhelyének felkérésére. Cím: Nyelvi attitűdök itthon és máshol: hogyan viszonyulunk a nyelvhez és azt beszélő emberekhez? (2021. 03. 22.)         

Találkozások az anyanyelvi nevelésben konferencia. Cím: Mennyire előítéletes nyelvileg a magyartanár és miért (2019. 07. 17–18.)

Pedagógiai Értékelés Konferencia / Conference on Educational Assessement. Cím: Nyelvi diszkrimináció a Kárpát-medence négy országának gyakorló és leendő magyartanárainál (2019. 04. 11.)

PeLiKon 2018 – oktatásnyelvészeti konferencia. Cím: Magyarországi és határon túli magyartanárok és tanítók nyelvideológiái (2018. 11. 15–16.)

XX. Élőnyelvi Konferencia. Cím: Nyelvi diszkrimináció a magyarországi, szlovákiai, ukrajnai és romániai magyar magyartanárok és tanárjelöltek értékelésében (2018. 08. 30–31.)

6th World Conference on Pluricentric Languages and their Non-Dominant Varieties. Title: Linguistic discrimination and linguistic bias in a pedagogical evaluation: Results of an investigation among practicing teachers of Hungarian and teacher trainees from four countries (2018. 06. 21–23.)

Publikációk

2023.

Jánk István & Rási Szilvia (2023).Hungarian as a minority and majority language in different language policy contexts. Current Issues in Language Planning.

Jánk István (2023). Are bilingual teachers more liberal than monolingual teachers? Differences between the language attitudes of Hungarian teachers in multilingual and monolingual environment. International Journal of Multilingualism. 

2022.

Jánk, István, H. Tomesz, Tímea, Domonkosi, Ágnes (szerk.): A digitális oktatás nyelvi dimenziói, Válogatás a PeLiKon2020 oktatásnyelvészeti konferencia kerekasztal-beszélgetéseiből és előadásaiból. Eger: Líceum Kiadó. ISBN 978-963-496-247-2
http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/7559/1/PeLiKon2020%20online.pdf

A helyesírási hiba mint pedagógiai erőforrás. Utak a kiejtés elvének túláltalánosításától a tananyagig. Alkalmazott nyelvészeti közlemények XV/2: 7–22. (Társszerző: Imréni András)

A különféle nyelvváltozatok helye, szerepe az anyanyelvi nevelésben. Ephemeris Hungarologica 2/1: 2138.
http://real.mtak.hu/151832/1/MKI_EH_II_01_002.pdf

 

2021.

Linguistic discrimination in pedagogical evaluation. A study of teachers of Hungarian language and literature in Slovakia, Ukraine, Romania and Hungary. L1-Educational Studies in Language and Literature 21: 1–29.
https://l1.publication-archive.com/download/1/7684

Hogyan zajlott a magyar nyelv digitális tanítása a járványhelyzet alatt? (Társszerző: Lőrincz Marina). Anyanyelv-pedagógiahttps://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=917 

A magyar anyanyelv-pedagógia adóssága, aktuális problémái és a csőlátású magyarországi magyarok In: Csernicskó, István; Kozmács, István (szerk.) Kétnyelvűség - oktatás - nyelvmenedzselés : Írások, tanulmányok Vančo Ildikó születésnapjára Nyitra, Szlovákia : Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem. 129–138.

2020. 

Linguistic discrimination and linguistic bias in pedagogical evaluations of Hungarian teachers In: Vančo, Ildikó; Muhr, Rudolf; Kozmács, István; Huber, Máté (szerk.) Hungarian as a Pluricentric Language in Language and Literature. Frankfurt am Main, Németország. Peter Lang. 211221.

Új utak a magyar nyelvtan tanításában. Iskolakultúra 30/4-5:105108.
http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/33270/32593

2019.

Arany János balladáinak alkalmazási lehetőségei magyarórán: a szövegértéstől a nyelvi változatosság tanításáig. Képzés és Gyakorlat 17/3-4: 161-182. URL: http://real.mtak.hu/104879/1/14-Jank_Istvan-article-2019-3-4.pdf

Lingvicizmus a Kárpát-medence négy országának gyakorló és leendő magyartanárainál. Magyar Nyelvőr 143/1: 31–45. URL: http://nyelvor.c3.hu/period/1431/143103.pdf

Nyelvi előítélet és diszkrimináció a magyartanári értékelésben. Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara. URL: https://www.researchgate.net/publication/339296022_Nyelvi_eloitelet_es_diszkriminacio_a_magyartanari_ertekelesben_2019

Nyelvi diszkrimináció a romániai magyartanárok értékelésében. Magiszter XVII/1: 68-81. URL: http://docplayer.hu/163719803-Akarcsak-magyarorszagon-vagy-a-hataron-tuli-magyarlakta-teruleteken-altalaban.html

2018.

Hogyan befolyásolja a nyelvi diszkrimináció a magyar pedagógusok és pedagógusjelöltek értékelését Magyarországon és Szlovákiában? In: Erika-Mária, Tódor; Enikő, Tankó; Zsuzsanna, Dégi (szerk.): Nyelvi tájkép, nyelvi sokszínűség II. : Nyelvhasználati terek és nyelvi sokszínűség. Cluj-Napoca. Scientia Kiadó. 165-174. URL: https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=717030

Az anyanyelvi nevelés néhány alapelve. Katedra: A szlovákiai magyar pedagógusok lapja XXV: 7-8. URL: https://katedra.sk/2018/06/13/jank-istvan-az-anyanyelvi-neveles-nehany-alapelve/

2017.

Nyelvi hátrány és diszkrimináció az iskolában: A nyelvi szocializáció jelentősége a tanuló értékelésében. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE 27/3: 27-47. URL: http://szociologia.hu/dynamic/27_47_oldal.pdf

Mit hoz magával a gyermek és mit kezd ezzel az iskola? Nyelv és Tudomány (nyest.hu)  URL: https://www.nyest.hu/hirek/mit-hoz-magaval-a-gyermek-es-mit-kezd-ezzel-az-iskola

2016.

Nyolc van belőle az életben, de az iskolában csak egy – mi az? Nyelv és Tudomány URL: https://www.nyest.hu/hirek/nyolc-van-belole-az-eletben-de-az-iskolaban-csak-egy-mi-az

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet digitális tananyagairól. Iskolakultúra 26: 131-138. URL: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00205/pdf/EPA00011_iskolakultura_2016_05_10.pdf


Domonkosi Ágnes

Publikációk

2021

Domonkosi Ágnes 2021. „Tanárnő, bevenne a meetingbe?” A társas deixis szerepei a digitális távoktatás gyakorlatában. In: Balázs László (szerk.): Digitális kommunikáció és tudatosság. A kommunikáció oktatása (13). Hungarovox Kiadó, Budapest. 127–139. http://real.mtak.hu/138884/

Ludányi Zsófia – Domonkosi Ágnes 2021. Nyelvi tudatosságot fejlesztő pályázat középiskolásoknak. Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica 47: 73–89. http://real.mtak.hu/133794/

Ludányi Zsófia – Domonkosi Ágnes 2021. Die Rolle von Sprachtagebüchern im problembasierten Unterricht von Ungarisch als Muttersprache. Journal of Applied Technical and Educational Sciences jATES 11/1: 44–65. http://real.mtak.hu/133837/

2020

Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2020. A nyelvmenedzselés–elmélet lehetőségei az anyanyelvi nevelésben. In: Hoss Alexandra – Viszket Anita (szerk.): Találkozások az anyanyelvi nevelésben 4. Hasonlóságok és különbözőségek a nyelvben és az anyanyelvi nevelésben. Megjelenés alatt.

Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2020. Problémaalapú szemlélet az anyanyelvi nevelésben. In: Tankönyvkutatás – fordított tankönyvek – kétnyelvűség. A Variológiai kutatócsoport nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának előadásai. Selye János Egyetem. Komárom. Megjelenés alatt.

2018

(Kuna Ágnessel): Szövegtípus, stílus, műfaj.: Kreatív utak a szövegtan és a stilisztika tanításában. In: Balázs, Géza; Lengyel, Klára (szerk.) Grammatika és oktatás – időszerű kérdések : Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat. Budapest, Magyarország : ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék, Inter Nonprofit Kft., MSZT, (2018) 57-69. https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/qyEaRnMSw1PIxDJ/download

 A nyelvi udvariasság és kapcsolattartás helye és lehetőségei az anyanyelvi nevelésben. In: Lőrincz, Gábor; Lőrincz, Julianna; Simon, Szabolcs (szerk.) A magyar mint anyanyelv, kisebbségi és idegen nyelv oktatási kérdései és oktatási segédletei : A Variológiai Kutatócsoport 8. nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának tanulmányai. Komárno, Szlovákia : Selye János Egyetem, (2018) 14-28. http://real.mtak.hu/94149/

A nyelv perspektívája az oktatásban. In: Domonkosi, Ágnes; Rási, Szilvia (szerk.) A nyelv perspektívája az oktatásban. Absztraktfüzet. : A PeLi I. oktatásnyelvészeti konferenciája . Eger, Magyarország : EKE Líceum Kiadó, (2018) 5. http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/absztrakt-onlinepelikon_5be6e5fed70cd.pdf

(Ludányi Zsófiával) A társas deixis szocializációs mintái az óvodai bábjátékban: Egy óvodapedagógus-képzésben zajló kísérlet tanulságai.In: Tóth, Péter; Maior, Enikő; Horváth, Kinga; Kautnik, András; Duchon, Jenő; Sass, Bálint (szerk.) Kutatás és innováció a Kárpát-medencei oktatási térben : III. Kárpát-medencei Oktatási Konferencia: tanulmánykötet. Budapest, Magyarország : Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ, (2018) pp. 488–505. http://real.mtak.hu/86009/

2017

Szövegtípus és tudásátadás, avagy lehetne-e tankönyv egy meseregény?, In: Szerk.: Lőrincz Julianna, Szerk.: Simon Szabolcs. A tankönyvkutatás szakmai, módszertani kérdései: A Variológiai kutatócsoport 7. nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának tanulmányai. Komárno: Selye János Egyetem, 2017. pp. 135-149. https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/qyEaRnMSw1PIxDJ/download

2016

Nyelvi ideológia és nyelvszemlélet a kísérleti magyar nyelvi tankönyvekben. ACTA ACADEMIAE PAEDAGOGICAE AGRIENSIS NOVA SERIES: SECTIO LINGUISTICA HUNGARICA (2002-) / AZ ESZTERHÁZY KÁROLY FŐISKOLA TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI. TANULMÁNYOK A MAGYAR NYELVRŐL 43 30-45.  http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3513/1/30-45_Domonkosi.pdf

2015

Vančo Ildikó (szerk.): Funkcionális és kognitív nyelvpedagógia. Szöveggyűjtemény. A „nyelvtan humanizálása”: használatalapúság, jelentés, konstrukciók. ANYANYELV-PEDAGÓGIA 8 : 4 1-2., 2(2015)  ismertetés http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=603

A szociolingvisztika szemlélete a kísérleti magyar nyelvi tankönyvekben. In: Zimányi, Árpád (szerk.) A tudományoktól a művészetekig : Az Eszterházy Károly Főiskola Bölcsészettudományi Karának válogatott tanulmánygyűjteménye a Magyar Tudomány Ünnepe 2014-es előadásaiból. Eger, Magyarország : EKF Líceum Kiadó, (2015) 23-35. https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/5YdZVdXjqkwZP2t/download
2013

A tankönyvszöveg érthetőségének vizsgálati szempontjai. Acta Academiae Agriensis Nova series tom. XL.: Sectio Linguistica Hungarica. Eger: EKTF Líceum Kiadó, 2013. 27–36.

http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/2660/1/27-35_Domonkosi.pdf

2010

Értékítélet és szemléletformálás az anyanyelvi nevelésben. In: Zimányi Árpád (szerk.): A tudomány nyelve - a nyelv tudománya. XIX. Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus, Eger, 2009. április 16-18. Székesfehérvár – Eger: MANYE - Eszterházy Károly Főiskola, 2010. 289–295.

2004

A társasnyelvészet szemlélete a magyar nyelv oktatásában. In: Emberközpontúság a magyar nyelv kutatásában és oktatásában. A BDTF Magyar Nyelvészeti Tanszékének Kiadványai VI. Szombathely. 2004. 28–34.

2002

Megszólítási és kapcsolattartási formák a nyelvi szocializációban. In: Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XXI. század elején. MNyTK. 216. sz. Szerk.: V. Raisz Rózsa–Zimányi Árpád. Budapest. 2002. 318–326.

1999

Az élő nyelvek tanulásának és tanításának hatása a latin nyelv tanítására. In: A nyelv mint szellemi és gazdasági tőke I., VIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia. Szombathely, 1999. 337–341.

1998

Gondolatok a képszerűség kifejezőeszközeinek tanításáról. Magyartanítás. 1998/3. 20–23. Utánközlés: Szöveggyűjtemény az anyanyelvi tantárgy-pedagógia tanításához. Szerk.: Zimányi Árpád. Eger. 2004. 131–138.


Imrényi András

Előadások

Szórendi kérdések a MID-tanításban. Pont HU, 2018. december 6.

Publikációk

2021a. Topik? Fókusz? Javaslatok a szórend tanításának megújításához. Anyanyelv-pedagógia 2021/3; DOI: 10.21030/anyp.2021.3.2.
https://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=905

2021b. Egy dalszöveg a pedagógiai nyelvészet szolgálatában. Quimby: Magam adom. Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica XLVII: 23–34. DOI: 10.46437/ActaUnivEszterhazyLinguistica.2021.23.
http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/7215/1/23_34_Imr%C3%A9nyi.pdf

2020. Tanító metaforák a mondattan oktatásában. Anyanyelv-pedagógia 2020/4; DOI: 10.21030/anyp.2020.4.3.
http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=866

2019. Az állítmánytól a magmondatig. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Nova series tom. LXV. Sectio Linguistica Hungarica. 9-22.

2018. A fordított szórend funkcionális magyarázata: Áttekintés a magyar mint idegen nyelv tanításához. In: Grzegorz, Bubak; Nagy, László Kálmán; Tátrai, Szilárd (szerk.), Polsko-węgierskie Badania Hungarologiczne. Lengyel--magyar hungarológiai kutatások. Kraków, Lengyelország : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego Krakow. 157-168.


Kalcsó Gyula

Előadások

2018.

Korpuszok az anyanyelvoktatásban. PeLiKon I. A nyelv perspektívája az oktatásban. Eger, 2018. november 15–16.

Cikkek

2010.

Mit tanítsunk az ikes ragozásról? Anyanyelv-pedagógia 3 : 3 Paper: 4 (2010) http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=274

2005.

A Himnusz szövegváltozatainak helyesírása, hangjelölése és szóalaktana Magyartanítás 46 : 3 pp. 29–33. , 5 p. (2005)


Ludányi Zsófia

Publikációk

2022

Domonkosi Ágnes – Imrényi András – Jánk István – Kalcsó Gyula – Ludányi Zsófia – Rási Szilvia – Takács Judit – H. Tomesz Tímea 2022. Problémaalapú anyanyelvi nevelés – használatalapú gyakorlatok. In: Jánk István – H. Tomesz Tímea – Domonkosi Ágnes (szerk.): A digitális oktatás nyelvi dimenziói. Válogatás a PeLiKon2020 oktatásnyelvészeti konferencia kerekasztal-beszélgetéseiből és előadásaiból. Líceum Kiadó. Eger. 13–34.

Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2022. A nyelvi napló mint problémaalapú gyakorlat. Anyanyelv-pedagógia 15/3. https://doi.org/10.21030/anyp.2022.3.11

2021

Ludányi Zsófia – Domonkosi Ágnes 2021a. Die Rolle von Sprachtagebüchern im problembasierten Unterricht von Ungarisch als Muttersprache. Journal of Applied Technical and Educational Sciences 11/1: 44–65.

Ludányi Zsófia – Domonkosi Ágnes 2021b. Nyelvi tudatosságot fejlesztő pályázat középiskolásoknak. Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica 47: 73–89.

 

2020

Ludányi Zsófia 2020. A nyelvi variativitás vizsgálata pedagógusjelölt hallgatók nyelvi naplóiban. In: Lőrincz Gábor – Domonkosi Ágnes (szerk.): Stílus – variativitás – műfordítás. Köszöntő kötet Lőrincz Julianna 70. születésnapjára. Selye János Egyetem Tanárképző Kar. Komárom. 195–204.

Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2020. A nyelvmenedzselés–elmélet lehetőségei az anyanyelvi nevelésben. In: Hoss Alexandra – Viszket Anita (szerk.): Találkozások az anyanyelvi nevelésben 4. Hasonlóságok és különbözőségek a nyelvben és az anyanyelvi nevelésben. PTE BTK Nyelvtudományi Tanszék – Lingua Franca Csoport. Pécs. 41–50.

Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2020. Problémaalapú szemlélet az anyanyelvi nevelésben. In: Istók Béla – Lőrincz Gábor – Lőrincz Julianna (szerk.): Tankönyvkutatás – fordított tankönyvek – kétnyelvűség. A Variológiai kutatócsoport nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának előadásai. Selye János Egyetem. Komárom. 177–192.

2019

Egy sajátos tankönyvtípus, A magyar orvosi nyelv tankönyve nyelvszemlélete a nyelvi ideológiák tükrében. In: Szabályok, normák, nyelvszokás. Tanulmányok a köznyelvi és szaknyelvi helyesírás és nyelvalakítás köréből. Líceum Kiadó. Eger. 115–125. URL:

Online segédeszközök a helyesírás tanításának szolgálatában. In: Szabályok, normák, nyelvszokás. Tanulmányok a köznyelvi és szaknyelvi helyesírás és nyelvalakítás köréből. Líceum Kiadó. Eger. 69–78.

Online helyesírási segédeszközök használata az anyanyelvi órán: egy felmérés tanulságai. In: Szabályok, normák, nyelvszokás. Tanulmányok a köznyelvi és szaknyelvi helyesírás és nyelvalakítás köréből. Líceum Kiadó. Eger. 79–87.

Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2019. A nyelv perspektívája az oktatásban: Beszámoló a PeLiKon2018 – I. Oktatásnyelvészeti konferenciáról. Alkalmazott Nyelvtudomány 19/1: 1–6.

2018

Egy sajátos tankönyvtípus, A magyar orvosi nyelv tankönyve nyelvszemlélete a nyelvi ideológiák tükrében. Eruditio – Educatio 13/1: 15–24.

Oktatásnyelvészeti kutatások Magyarországon és a határon túl: Beszámoló a PeLiKon2018 – A nyelv perspektívája az oktatásban című konferenciáról. Anyanyelv-pedagógia 11/4: 94–99.

Három új helyesírási munkafüzetről. Anyanyelv–pedagógia 12/1.

(recenzió) Lőrincz Gábor – Lőrincz Julianna – Simon Szabolcs (szerk.): A magyar mint anyanyelv, kisebbségi és idegen nyelv oktatási kérdései és oktatási segédletei. A Variológiai Kutatócsoport 8. nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának tanulmányai. Alkalmazott Nyelvtudomány 19/1: 1–4.


Rási Szilvia

Előadások

2024

TALÁLKOZÁSOK AZ ANYANYELVI NEVELÉSBEN 5. Régi témák, új nézőpontok a nyelvészetben és a nyelvi nevelésben (Pécs). Előadás címe: Íráskészség fejlesztése egy tudományos szövegalkotást vizsgáló felmérés eredményeinek tükrében

 

2023

PeLiKon2023 (Jászberény): előadás címe: Egyetemi hallgatók szakdolgozatainak nyelvi elemzése

 

2022

Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia (Budapest); előadás címe: Tanárszakos hallgatók szakdolgozatainak nyelvi elemzése

Taní-tani konferencia (Miskolc); előadás címe: Hallgatók tudományos íráskészségének vizsgálata a szakdolgozataikon keresztül - egy kvalitatív tartalomelemzés tanulságai

2020

PeLiKon konferencia (Eger); előadás címe: Problémaalapú anyanyelvi nevelés – használatalapú gyakorlatok

2019

Tankönyvkutatás – fordított tankönyvek – kétnyelvűség: nemzetközi tankönyvkutató szimpózium (Komárom, Szlovákia); előadás címe: Tanárszakos hallgatók szemináriumi dolgozatainak metadiszkurzív elemzése

15. Félúton konferencia (Budapest); előadás címe: Metadiszkurzív elemek tanárszakos hallgatók szemináriumi dolgozataiban

XI Miskolci Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia (Miskolc); előadás címe: Diskurzushibridizáció a tudományos szövegek címadása során

2018

OxIPO neveléstudományi konferencia (Debrecen); előadás címe: A tudományos szövegalkotás IPOO-modellre épülő oktatása

PeLiKon I. oktatásnyelvészeti konferencia (Eger); előadás címe: A cím és a kulcsszó szerepe a tudományos szövegekben

Publikációk

2023

Hungarian as a minority and majority language in different language policy contexts. Current Issues in Language Planning. DOI: 10.1080/14664208.2023.2256069

Hallgatók szakdolgozatainak tartalomelemzése: egy próbamérés tanulságai. In: Bíró Csilla – Nagy Dóra (szerk.): A Magyarságkutató Intézet évkönyve 2022. Budapest, Magyarország: Magyarságkutató Intézet (2023). 363–385.

 

2022

Problémaalapú anyanyelvi nevelés – használatalapú gyakorlatok. In: Jánk, István; H., Tomesz Tímea; Domonkosi, Ágnes (szerk.) A digitális oktatás nyelvi dimenziói: Válogatás a PeLiKon2020 oktatásnyelvészeti konferencia kerekasztal-beszélgetéseiből és előadásaiból. Eger: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 13–34.

Egyetemi hallgatók tudományos szövegalkotása az oktatói es hallgatói attitűdök tükrében. In: Nagy Dóra – Nagy Luttenberger István (szerk.): A Magyarságkutató Intézet Évkönyve. Magyarságkutató Intézet, Budapest. 355–377.

Metadiszkurzív elemek tanárszakos hallgatók szemináriumi dolgozataiban. In: Kocsis Ágnes – Szlávich Eszter – Varga-Sebestyén Eszter (szerk.): Észlelés és előfordulások. Tanulmányok a 15. Félúton konferenciáról. Budapest: ELTE, BTK. 97–113.

 

2020

Possibilities and potentials in teaching writing. ERUDITIO-EDUCATIO 15/2. 23–33.

Language use and dialectal attitude of a Hungarian settlement in Slovakia. In: Rudolf Muhr, Ildikó Vančo, István Kozmács, Máté Huber (eds.): The Pluricentricity of Hungarian. Wien et. al., Peter Lang Verlag. p. 11–23.

A nyelvi alapú diszkrimináció szerepe az oktatásban. Anyanyelv-pedagógia. XIII/2. (elérhető:http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=843)

 

2019

Diskurzushibridizáció a tudományos szövegek címadásában, Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények XIII(2): 165-175. (elérhető: https://matarka.hu/koz/ISSN_1788-9979/vol_13_no_2_2018/ISSN_1788-9979_vol_13_no_2_2018_165-175.pdf

Hybridization of discourse concerning the titles of academic papers. ACTA UNIVERSITATIS DE CAROLO ESZTERHÁZY NOMINATAE: SECTIO LINGUISTICA HUNGARICA. LXV.  161-170. (elérhető: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/6232/1/161_170_R%C3%A1si.pdf)

Metadiszkurzív elemzéssel a tudományos íráskészség tudatosságáért. Anyanyelv-pedagógia XII/4 (elérhető: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=821)

A magyar mint anyanyelv, kisebbségi és idegen nyelv oktatási kérdései és oktatási segédletei. Anyanyelv-pedagógia XII/3. 69–71. (elérhető: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=803)

A címadás problematikája és a tudományos szövegalkotás oktatása az IPOO-modell alapján. OxIPO – interdiszciplináris tudományos folyóirat 2019/3, 25–38. (elérhető:http://epa.oszk.hu/03800/03876/00003/pdf/EPA03876_oxipo_2019_03_025-038.pdf)

 


Tomesz Tímea

Előadások

2019

  • A szaknyelvi kommunikációs készség fejlesztése sportpedagógusoknál, Alkalmazott Nyelvészeti konferencia, Miskolc, 2019. január 23.
  • Protokoll vs. személyes jelenlét, ünnepélyesség vs. bizalmasság. A társas deixis műveletei egy sportolói díjátadó ünnepségen, Tudatosság a kommunikációban 11., Eger, 2019. május 18.

2018

  • Motiváció Z, Tudatosság a kommunikációban konferencia, Eger, 2018. április 27–28.
  • Kommunikációs tudástranszfer és készségfejlesztés, Tudománykommunikációs konferencia, Budapesti Corvinus Egyetem, 2018. május 11.
  • Sportnyelven gyermekkorban, Gyermeknyelvi konferencia, ELTE, 2018. május 24.
  • Sportnyelvhasználat gyermekkorban, PeLiKon, Eger, 2018. november 15–16.

2017

  • Anyanyelv és kommunikáció. A kommunikációs kompetencia fejlesztési lehetőségei. A tankönyvek szakmaisága, módszertani kérdései VII. nemzetközi tankönyvkutató szimpózium. Komárom, 2017. április 28.
  • Hitelesség a pedagógus kommunikációjában. A kommunikáció oktatása 10. Eger, 2017. május 6.
  • Digitális kommunikáció a motiváció szolgálatában. Tudományos hét, Dunaújvárosi Egyetem, Dunaújváros, 2017. november 14.

2016.

  • A kommunikációs készségfejlesztés feladatai a felsőoktatásban. A kommunikáció oktatása 9. A kommunikációs kompetencia fejlesztése a különböző korcsoportokban. Eger, 2016. május 7.
  • Alternatívák, alternatív lehetőségek az anyanyelvi kommunikáció fejlesztésére. „Korszerű szemlélet a tudományban és az oktatásban” című Nemzetközi Tudományos Konferencia, Selye János Egyetem, Komárom, 2016. szeptember 13.
  • Új kihívások a kommunikációs készségfejlesztésben. Társadalomtudományi konferencia, Dunaújváros, 2016. november 8.
  • A kommunikációs készségfejlesztés időszerű kérdései. Trefort Ágoston Konferencia, Budapest, 2016. november

Publikációk

2019

Kommunikációs tudástranszfer és készségfejlesztés. Filológia.hu  2019/1 –2. szám 56–67. http://www.filologia.hu/images/media/filologia_2019_1-2.pdf

A szaknyelvi kommunikációs készség fejlesztésének lehetőségei sportpedagógusoknál. (megjelenés alatt) https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/s3iYxOBDRGwY39n/download

2018

Az anyanyelvi kommunikáció fejlesztési lehetőségei kisiskolásoknál. In: A tankönyvkutatás szakmai, módszertani kérdései. A Variológiai kutatócsoport 7. nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának tanulmányai. Selye János Egyetem. Komárom. 181–196.

Kommunikációs készségfejlesztés kisiskolás korban. H. Varga Gyula szerk. Kommunikációs tudatosság – Médiatudatosság. Hungarovox Kiadó, Budapest

2017

A kommunikációs készségfejlesztés feladatai a felsőoktatásban. In: A kommunikációs kompetencia fejlesztése a különböző korcsoportokban. Szerk.: Szőke-Milinte Enikő. Hungarovox Kiadó, Budapest. 39–53 https://www.researchgate.net/publication/334785902_A_kommunikacios_keszsegfejlesztes_feladatai_a_felsooktatasban

A kommunikációs készségfejlesztés időszerű kérdései (Balázs László – H. Tomesz Tímea). In: Empirikus kutatások az oktatásban és a pedagógusképzésben. Tóth Péter, Makó Ferenc, Varga Anikó (szerk.) VI. Trefort Ágoston Szakképzés- és Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia tanulmánykötete. Budapest.

2016

Újmédia-kommunikáció – megváltozott kommunikációs készségek. In: A kommunikáció oktatása 8. A kommunikációs készségfejlesztés a pedagógiai munkában. (H. Tomesz Tímea, H. Varga Gyula szerk.) Hungarovox Kiadó, Budapest. 40–64 https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/BJKuhPAJ7QO1rtu/download

Alternatívák, alternatív lehetőségek az anyanyelvi kommunikáció fejlesztésére. In: Korszerű szemlélet a tudományban és az oktatásban. (Dr. Juhász György, Dr. Orsovics Yvette, Dr. Nagy Melinda szerk.) Selye János Egyetem, Komárom. https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/sWoaE5iFsqxUN47/download

2015

Kommunikációs készségfejlesztés az anyanyelvórákon. Tankönyvek és lehetőségek. In: Innováció és kreativitás az oktatásban és a tudományban. (Dr. Juhász György, Dr. Horváth Kinga, Dr. Árki Zsuzsanna, Dr. Keserű József, Lévai Attila, Zoltán Šeben szerk.) Komárom. 224–234  https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/TMJV07h5BJrI9Ws/download

Újmédia-generáció – digitális közösség. In: Szimbolikus közösségek. (András István–Rajcsányi-Molnár Mónika–Németh István Péter szerk.) Dunakavics Könyvek. DUF Press, Dunaújváros. 236–245.

Kommunikációoktatás és személyiségfejlesztés. In: A kommunikáció oktatása 6. A kommunikáció(s készségfejlesztés) tantárgyközi szerepe, lehetőségei. (H. Varga Gyula szerk.) Hungarovox Kiadó, Budapest. 30–38.