Imrényi András

Curriculum Vitae

Dr. Imrényi András PhD

Oktatásnyelvészeti kutatási témám a mondattan tanításának megújítása, különös tekintettel a szórendre, az anyanyelv-tantárgypedagógiában és a magyar mint idegen nyelv oktatásának területén.

Beosztás: egyetemi docens

Munkahely: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem NYITI Magyar Nyelvészeti Tanszék

Elérhetőség: imrenyi.andras@uni-eszterhazy.hu

MTMT

Diplomák, tudományos fokozatok

  • 2012 PhD nyelvtudomány / magyar nyelvészet (ELTE)
  • 2006 magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész, tanári képesítéssel (ELTE)
  • 2005 angol nyelv és irodalom szakos bölcsész, tanári képesítéssel (ELTE)

Állások, beosztások

  • 2019– egyetemi docens, Eszterházy Károly Egyetem
  • 2016–2019 tudományos munkatárs, ELTE
  • 2012–2016 egyetemi adjunktus, Krakkói Jagelló Egyetem
  • 2010–2012 tudományos segédmunkatárs, ELTE

Kutatási terület

  • magyar mondattan
  • kognitív nyelvészet
  • nyelvtudománytörténet

Oktatási terület

  • leíró nyelvtan
  • a nyelvleírás újabb irányzatai

Tagság

  • az MTA köztestületi tagja
  • a Magyar Nyelvtudományi Társaság tagja
  • a DiAGram funkcionális nyelvészeti kutatócsoport tagja
  • a PeLi oktatásnyelvészeti kutatócsoport tagja
  • szerkesztőbizottsági tagság: Studia Linguistica Hungarica, Ösvények, Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae (Sectio Linguistica)

Nyelvek

  • angol (C2)
  • olasz (B2)
  • lengyel (B1)
  • német (B1)
  • török (A2)
Oktatásnyelvészeti tevékenység

Előadások

Szórendi kérdések a MID-tanításban. Pont HU, 2018. december 6.

Publikációk

2021a. Topik? Fókusz? Javaslatok a szórend tanításának megújításához. Anyanyelv-pedagógia 2021/3; DOI: 10.21030/anyp.2021.3.2.
https://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=905

2021b. Egy dalszöveg a pedagógiai nyelvészet szolgálatában. Quimby: Magam adom. Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica XLVII: 23–34. DOI: 10.46437/ActaUnivEszterhazyLinguistica.2021.23.
http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/7215/1/23_34_Imr%C3%A9nyi.pdf

2020. Tanító metaforák a mondattan oktatásában. Anyanyelv-pedagógia 2020/4; DOI: 10.21030/anyp.2020.4.3.
http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=866

2019. Az állítmánytól a magmondatig. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Nova series tom. LXV. Sectio Linguistica Hungarica. 9-22.

2018. A fordított szórend funkcionális magyarázata: Áttekintés a magyar mint idegen nyelv tanításához. In: Grzegorz, Bubak; Nagy, László Kálmán; Tátrai, Szilárd (szerk.), Polsko-węgierskie Badania Hungarologiczne. Lengyel--magyar hungarológiai kutatások. Kraków, Lengyelország : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego Krakow. 157-168.