Dr. habil. Domonkosi Ágnes PhD
Beosztás: tudományos főmunkatárs, főiskolai tanár
Munkahely:
Nyelvtudományi Kutatóközpont, Nyelvtechnológiai és Alkalmazott Nyelvészeti Intézet, Nyelvhasználati és Nyelvi Tanácsadási Kutatócsoport
Eszterházy Károly Egyetem, Gyógypedagógiai Intézet
Elérhetőség: domonkosi.agnes@nytud.hu; domonkosi.agnes@uni-eszerhazy.hu
Diplomák, tudományos fokozatok
- 2008. Habilitáció. A nyelvtudomány habilitált doktora. (summa cum laude). Debreceni Egyetem
- 2002. A nyelvtudomány doktora. (summa cum laude) PhD. Debreceni Egyetem
- 1996–1999. Kossuth Lajos Tudományegyetem, Posztgraduális doktori (PhD-) képzés, Szociolingvisztika alprogram
- 1993–1997. Kossuth Lajos Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Debrecen, Szociológus, szociológia szakos tanár
- 1991–1996. Kossuth Lajos Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Debrecen, Magyar nyelv és irodalom, latin nyelv és irodalom szakos tanár
Állások, beosztások
2021– Nyelvtudományi Kutatóközpont, Nyelvtechnológiai és Alkalmazott Nyelvészeti Intézet, Nyelvhasználati és Nyelvi Tanácsadási Kutatócsoport, tudományos főmunkatárs
2021– Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Gyógypedagógiai Intézet, főiskolai tanár
1999–2021. Eszterházy Károly Főiskola, majd Eszterházy Károly Egyetem, Magyar Nyelvészeti Tanszék, illetve Általános és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék
2017–2021. tanszékvezető főiskolai tanár
2009–2017. főiskolai tanár
2006–2009. főiskolai docens
2002–2006. főiskolai adjunktus
1999–2002. főiskolai tanársegéd
2009–2012. Uniwersytet Jagiellonsky, Kraków; a Balassi Intézet kiküldött vendégtanára
2003–2006. MTA Nyelvtudományi Intézet, Nyelvművelő Osztály, fiatal kutató
Kutatási terület
- Nyelvi viselkedés, nyelvi udvariasság, megszólítások
- Nyelvi attitűd, nyelvi értékítéletek
- A mai magyar szépirodalom stílusa
Oktatási terület
- Pragmatika
- Szövegtan, szövegértés, szövegalkotás
- Szociolingvisztika
- Stilisztika
Díjak, kitüntetések, ösztöndíjak
- 2018–2019. Bolyai + Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíja
- 2017–2020. Bolyai János Kutatási Ösztöndíj
- 2003–2006. MTA Nyelvtudományi Intézet, fiatal kutatói ösztöndíj
- 2005. Akadémiai Ifjúsági Díj
- 2004. NKÖM Édes Anyanyelvünk pályázat pályadíja (a Nyelvstratégiai kutatócsoporttal)
- 2003. MTA Miskolci Bizottságának tudományos díja
Tagság
- A Nyelvtudományi Társaság tagja, a Heves megyei tagozat elnöke
- Az ELTE Mai Magyar Nyelvészeti Tanszékén működő Stíluskutató csoport tagja
- A PeLi Oktatásnyelvészeti kutatócsoport tagja, alapítója
- A Magyar orvosi nyelvi kutatócsoport tagja
- Az ELTE DiaGram Funkcionális Nyelvészeti műhelyének tagja
- A Termini Egyesület (a magyar nyelvi kutatóhálózat magyarországi csoportja) alapító tagja
- Az International Pragmatics Association tagja
- Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica folyóirat szerkesztőbizottság
- MTA Köztestület (Nyelvtudományi Bizottság)
Nyelvek
- angol (B2)
- latin (C1)
- orosz (B1)
Publikációk
2021
Domonkosi Ágnes 2021. „Tanárnő, bevenne a meetingbe?” A társas deixis szerepei a digitális távoktatás gyakorlatában. In: Balázs László (szerk.): Digitális kommunikáció és tudatosság. A kommunikáció oktatása (13). Hungarovox Kiadó, Budapest. 127–139. http://real.mtak.hu/138884/
Ludányi Zsófia – Domonkosi Ágnes 2021. Nyelvi tudatosságot fejlesztő pályázat középiskolásoknak. Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica 47: 73–89. http://real.mtak.hu/133794/
Ludányi Zsófia – Domonkosi Ágnes 2021. Die Rolle von Sprachtagebüchern im problembasierten Unterricht von Ungarisch als Muttersprache. Journal of Applied Technical and Educational Sciences jATES 11/1: 44–65. http://real.mtak.hu/133837/
2020
Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2020. A nyelvmenedzselés–elmélet lehetőségei az anyanyelvi nevelésben. In: Hoss Alexandra – Viszket Anita (szerk.): Találkozások az anyanyelvi nevelésben 4. Hasonlóságok és különbözőségek a nyelvben és az anyanyelvi nevelésben. Megjelenés alatt.
Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia 2020. Problémaalapú szemlélet az anyanyelvi nevelésben. In: Tankönyvkutatás – fordított tankönyvek – kétnyelvűség. A Variológiai kutatócsoport nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának előadásai. Selye János Egyetem. Komárom. Megjelenés alatt.
2018
(Kuna Ágnessel): Szövegtípus, stílus, műfaj.: Kreatív utak a szövegtan és a stilisztika tanításában. In: Balázs, Géza; Lengyel, Klára (szerk.) Grammatika és oktatás – időszerű kérdések : Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat. Budapest, Magyarország : ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék, Inter Nonprofit Kft., MSZT, (2018) 57-69. https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/qyEaRnMSw1PIxDJ/download
A nyelvi udvariasság és kapcsolattartás helye és lehetőségei az anyanyelvi nevelésben. In: Lőrincz, Gábor; Lőrincz, Julianna; Simon, Szabolcs (szerk.) A magyar mint anyanyelv, kisebbségi és idegen nyelv oktatási kérdései és oktatási segédletei : A Variológiai Kutatócsoport 8. nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának tanulmányai. Komárno, Szlovákia : Selye János Egyetem, (2018) 14-28. http://real.mtak.hu/94149/
A nyelv perspektívája az oktatásban. In: Domonkosi, Ágnes; Rási, Szilvia (szerk.) A nyelv perspektívája az oktatásban. Absztraktfüzet. : A PeLi I. oktatásnyelvészeti konferenciája . Eger, Magyarország : EKE Líceum Kiadó, (2018) 5. http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/absztrakt-onlinepelikon_5be6e5fed70cd.pdf
(Ludányi Zsófiával) A társas deixis szocializációs mintái az óvodai bábjátékban: Egy óvodapedagógus-képzésben zajló kísérlet tanulságai.In: Tóth, Péter; Maior, Enikő; Horváth, Kinga; Kautnik, András; Duchon, Jenő; Sass, Bálint (szerk.) Kutatás és innováció a Kárpát-medencei oktatási térben : III. Kárpát-medencei Oktatási Konferencia: tanulmánykötet. Budapest, Magyarország : Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ, (2018) pp. 488–505. http://real.mtak.hu/86009/
2017
Szövegtípus és tudásátadás, avagy lehetne-e tankönyv egy meseregény?, In: Szerk.: Lőrincz Julianna, Szerk.: Simon Szabolcs. A tankönyvkutatás szakmai, módszertani kérdései: A Variológiai kutatócsoport 7. nemzetközi tankönyvkutató szimpóziumának tanulmányai. Komárno: Selye János Egyetem, 2017. pp. 135-149. https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/qyEaRnMSw1PIxDJ/download
2016
Nyelvi ideológia és nyelvszemlélet a kísérleti magyar nyelvi tankönyvekben. ACTA ACADEMIAE PAEDAGOGICAE AGRIENSIS NOVA SERIES: SECTIO LINGUISTICA HUNGARICA (2002-) / AZ ESZTERHÁZY KÁROLY FŐISKOLA TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI. TANULMÁNYOK A MAGYAR NYELVRŐL 43 30-45. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3513/1/30-45_Domonkosi.pdf
2015
Vančo Ildikó (szerk.): Funkcionális és kognitív nyelvpedagógia. Szöveggyűjtemény. A „nyelvtan humanizálása”: használatalapúság, jelentés, konstrukciók. ANYANYELV-PEDAGÓGIA 8 : 4 1-2., 2(2015) ismertetés http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=603
A szociolingvisztika szemlélete a kísérleti magyar nyelvi tankönyvekben. In: Zimányi, Árpád (szerk.) A tudományoktól a művészetekig : Az Eszterházy Károly Főiskola Bölcsészettudományi Karának válogatott tanulmánygyűjteménye a Magyar Tudomány Ünnepe 2014-es előadásaiból. Eger, Magyarország : EKF Líceum Kiadó, (2015) 23-35. https://xdepot.ektf.hu/index.php/s/5YdZVdXjqkwZP2t/download
2013
A tankönyvszöveg érthetőségének vizsgálati szempontjai. Acta Academiae Agriensis Nova series tom. XL.: Sectio Linguistica Hungarica. Eger: EKTF Líceum Kiadó, 2013. 27–36.
http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/2660/1/27-35_Domonkosi.pdf
2010
Értékítélet és szemléletformálás az anyanyelvi nevelésben. In: Zimányi Árpád (szerk.): A tudomány nyelve - a nyelv tudománya. XIX. Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus, Eger, 2009. április 16-18. Székesfehérvár – Eger: MANYE - Eszterházy Károly Főiskola, 2010. 289–295.
2004
A társasnyelvészet szemlélete a magyar nyelv oktatásában. In: Emberközpontúság a magyar nyelv kutatásában és oktatásában. A BDTF Magyar Nyelvészeti Tanszékének Kiadványai VI. Szombathely. 2004. 28–34.
2002
Megszólítási és kapcsolattartási formák a nyelvi szocializációban. In: Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XXI. század elején. MNyTK. 216. sz. Szerk.: V. Raisz Rózsa–Zimányi Árpád. Budapest. 2002. 318–326.
1999
Az élő nyelvek tanulásának és tanításának hatása a latin nyelv tanítására. In: A nyelv mint szellemi és gazdasági tőke I., VIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia. Szombathely, 1999. 337–341.
1998
Gondolatok a képszerűség kifejezőeszközeinek tanításáról. Magyartanítás. 1998/3. 20–23. Utánközlés: Szöveggyűjtemény az anyanyelvi tantárgy-pedagógia tanításához. Szerk.: Zimányi Árpád. Eger. 2004. 131–138.