Jánk István

Curriculum Vitae

Dr. Jánk István PhD

Kutatócsoport-vezető

Beosztás: egyetemi adjunktus

Munkahely: Eszterházy Károly Egyetem, Magyar Nyelvészeti Tanszék

Elérhetőség: jank.istvan@uni-eszerhazy.hu

MTMT

Diplomák, tudományos fokozatok

  • 2018. PhD nyelvtudomány (NyKFE)
  • 2014. MA magyartanár és andragógus tanár (SZTE)
  • 2011. BA magyar nyelv és irodalom (SZTE)

Kutatási terület

  • Nyelvi alapú diszkrimináció (lingvicizmus)
  • Anyanyelvi szocializáció és nevelés
  • Nyelvi ideológiák, mítoszok, babonák
  • Pedagógiai mérés és értékelés

Oktatási terület

  • Anyanyelvi nevelés és nyelvtantanítás módszertana
  • Alkalmazott nyelvészet
  • Szociolingvisztika

Díjak, kitüntetések, ösztöndíjak

  • 2019. Nemzet Fiatal Tehetségeiért Ösztöndíj (NTP-NFTÖ-19-B-0081)
  • 2019. Visegrad Scholarship
  • 2018. MTA Domus Kuratórium ösztöndíja – junior kategória
  • 2017. Petőfi Irodalmi Múzeum „Egyszóval… a költészet” c. pályázata II. hely
  • 2015. VMTDK (Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia) Humántudományi szekció I. hely + közönségdíj

Tagság

  • Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica folyóirat szerkesztőbizottság
  • MTA Köztestület (Nyelvtudományi Bizottság)
  • PeLi oktatásnyelvészeti kutatócsoport
  • Magyartanárok Egyesülete
  • Termini Kutatóhálózat

Egyéb

  • 2022. 02. 21. Meghívott vendég a Ridikül c. műsorban (Duna TV)
  • 2021. 08. 14. Interjú a Kossuth Rádió Édes Anyanyelvünk c. műsorában
  • 2020. Interjú a Civil Rádióban a tanárok nyelvi attitűdjéről
  • 2019. TEDxEgerÚtmutató a tehetséges gyerekek elvesztéséhez
  • 2019. Interjú az anyanyelv világnapja alkalmából a Magyar Hírlapban a nyelvjárások fontosságáról
  • 2018. Szószátyár c. műsorban (Klubrádió) egyórás beszélgetés Kálmán Lászlóval a nyelvi diszkrimináció, előítéletességről, illetve az azzal kapcsolatos kutatásról
Oktatásnyelvészeti tevékenység

Előadások

PeLiKoN III. oktatásnyelvészeti konferencia. Cím: A magyar anyanyelvi nevelés jelenlegi állapota és 5 legsúlyosabb problémája (2023. 04. 20.)

21. Élőnyelvi konferencia. Cím: Nyelvi diszkrimináció és előítéletesség kárpátaljai magyartanároknál (2021. 11. 04.)

Creating Social Reality: Language – Discrimination – Society. Title: Linguistic discrimination in pedagogical evaluation of teachers Hungarian language and literature (2021. 11. 22.)

Eötvös Loránd Kollégium Nyelvészeti Műhelyének felkérésére. Cím: Nyelvi attitűdök itthon és máshol: hogyan viszonyulunk a nyelvhez és azt beszélő emberekhez? (2021. 03. 22.)         

Találkozások az anyanyelvi nevelésben konferencia. Cím: Mennyire előítéletes nyelvileg a magyartanár és miért (2019. 07. 17–18.)

Pedagógiai Értékelés Konferencia / Conference on Educational Assessement. Cím: Nyelvi diszkrimináció a Kárpát-medence négy országának gyakorló és leendő magyartanárainál (2019. 04. 11.)

PeLiKon 2018 – oktatásnyelvészeti konferencia. Cím: Magyarországi és határon túli magyartanárok és tanítók nyelvideológiái (2018. 11. 15–16.)

XX. Élőnyelvi Konferencia. Cím: Nyelvi diszkrimináció a magyarországi, szlovákiai, ukrajnai és romániai magyar magyartanárok és tanárjelöltek értékelésében (2018. 08. 30–31.)

6th World Conference on Pluricentric Languages and their Non-Dominant Varieties. Title: Linguistic discrimination and linguistic bias in a pedagogical evaluation: Results of an investigation among practicing teachers of Hungarian and teacher trainees from four countries (2018. 06. 21–23.)

Publikációk

2023.

Jánk István & Rási Szilvia (2023).Hungarian as a minority and majority language in different language policy contexts. Current Issues in Language Planning.

Jánk István (2023). Are bilingual teachers more liberal than monolingual teachers? Differences between the language attitudes of Hungarian teachers in multilingual and monolingual environment. International Journal of Multilingualism. 

2022.

Jánk, István, H. Tomesz, Tímea, Domonkosi, Ágnes (szerk.): A digitális oktatás nyelvi dimenziói, Válogatás a PeLiKon2020 oktatásnyelvészeti konferencia kerekasztal-beszélgetéseiből és előadásaiból. Eger: Líceum Kiadó. ISBN 978-963-496-247-2
http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/7559/1/PeLiKon2020%20online.pdf

A helyesírási hiba mint pedagógiai erőforrás. Utak a kiejtés elvének túláltalánosításától a tananyagig. Alkalmazott nyelvészeti közlemények XV/2: 7–22. (Társszerző: Imréni András)

A különféle nyelvváltozatok helye, szerepe az anyanyelvi nevelésben. Ephemeris Hungarologica 2/1: 2138.
http://real.mtak.hu/151832/1/MKI_EH_II_01_002.pdf

 

2021.

Linguistic discrimination in pedagogical evaluation. A study of teachers of Hungarian language and literature in Slovakia, Ukraine, Romania and Hungary. L1-Educational Studies in Language and Literature 21: 1–29.
https://l1.publication-archive.com/download/1/7684

Hogyan zajlott a magyar nyelv digitális tanítása a járványhelyzet alatt? (Társszerző: Lőrincz Marina). Anyanyelv-pedagógiahttps://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=917 

A magyar anyanyelv-pedagógia adóssága, aktuális problémái és a csőlátású magyarországi magyarok In: Csernicskó, István; Kozmács, István (szerk.) Kétnyelvűség - oktatás - nyelvmenedzselés : Írások, tanulmányok Vančo Ildikó születésnapjára Nyitra, Szlovákia : Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem. 129–138.

2020. 

Linguistic discrimination and linguistic bias in pedagogical evaluations of Hungarian teachers In: Vančo, Ildikó; Muhr, Rudolf; Kozmács, István; Huber, Máté (szerk.) Hungarian as a Pluricentric Language in Language and Literature. Frankfurt am Main, Németország. Peter Lang. 211221.

Új utak a magyar nyelvtan tanításában. Iskolakultúra 30/4-5:105108.
http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/33270/32593

2019.

Arany János balladáinak alkalmazási lehetőségei magyarórán: a szövegértéstől a nyelvi változatosság tanításáig. Képzés és Gyakorlat 17/3-4: 161-182. URL: http://real.mtak.hu/104879/1/14-Jank_Istvan-article-2019-3-4.pdf

Lingvicizmus a Kárpát-medence négy országának gyakorló és leendő magyartanárainál. Magyar Nyelvőr 143/1: 31–45. URL: http://nyelvor.c3.hu/period/1431/143103.pdf

Nyelvi előítélet és diszkrimináció a magyartanári értékelésben. Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara. URL: https://www.researchgate.net/publication/339296022_Nyelvi_eloitelet_es_diszkriminacio_a_magyartanari_ertekelesben_2019

Nyelvi diszkrimináció a romániai magyartanárok értékelésében. Magiszter XVII/1: 68-81. URL: http://docplayer.hu/163719803-Akarcsak-magyarorszagon-vagy-a-hataron-tuli-magyarlakta-teruleteken-altalaban.html

2018.

Hogyan befolyásolja a nyelvi diszkrimináció a magyar pedagógusok és pedagógusjelöltek értékelését Magyarországon és Szlovákiában? In: Erika-Mária, Tódor; Enikő, Tankó; Zsuzsanna, Dégi (szerk.): Nyelvi tájkép, nyelvi sokszínűség II. : Nyelvhasználati terek és nyelvi sokszínűség. Cluj-Napoca. Scientia Kiadó. 165-174. URL: https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=717030

Az anyanyelvi nevelés néhány alapelve. Katedra: A szlovákiai magyar pedagógusok lapja XXV: 7-8. URL: https://katedra.sk/2018/06/13/jank-istvan-az-anyanyelvi-neveles-nehany-alapelve/

2017.

Nyelvi hátrány és diszkrimináció az iskolában: A nyelvi szocializáció jelentősége a tanuló értékelésében. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE 27/3: 27-47. URL: http://szociologia.hu/dynamic/27_47_oldal.pdf

Mit hoz magával a gyermek és mit kezd ezzel az iskola? Nyelv és Tudomány (nyest.hu)  URL: https://www.nyest.hu/hirek/mit-hoz-magaval-a-gyermek-es-mit-kezd-ezzel-az-iskola

2016.

Nyolc van belőle az életben, de az iskolában csak egy – mi az? Nyelv és Tudomány URL: https://www.nyest.hu/hirek/nyolc-van-belole-az-eletben-de-az-iskolaban-csak-egy-mi-az

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet digitális tananyagairól. Iskolakultúra 26: 131-138. URL: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00205/pdf/EPA00011_iskolakultura_2016_05_10.pdf